نظارت دقیق بر مقدارقند خون  در حین رانندگی برای افراد  دیابتی

 خطر رانندگی بدون  مدیریت هوشیارانه ی دیابت  هنگامی پررنگ تر شد  که یک مرد دیابتی در انگلیس در سال 2012 درهنگام رانندگی دچار هیپوگلایسمی شد و در تصادف با یک دوچرخه سوار موجب مرگ وی گردید.

 حمله ی هیپوگلایسمی

افت قند خون شدید یا هیپوگلایسمی افراد مبتلا به دیابت را دچار رخوت و بی حالی وحتی غش می کند  این حالت زمانی اتفاق می افتد که فرد مقادیر زیادی انسولین تزریق کرده و یا  به اندازه کافی غذا نخورده باشد.

افراد مبتلا به دیابت که نیاز به تزریق انسولین دارند باید قبل از دریافت گواهینامه ی رانندگی افسر مربوطه را از بیماری خود مطلع کنند. بر طبق قوانین بین المللی رانندگی، افراد مبتلا به  دیابت نوع 1 هر 3 سال یکبار باید گواهینامه ی رانندگی خود را تمدید نمایند تا صلاحیت آنها برای دریافت مجدد گواهینامه وانجام رانندگی تایید گردد.

در برخی کشورها مانند  انگلستان انجمن خیریه ی دیابت لایحه ای را به پارلمان ارائه  داده است که مدت تمدید  گواهینامه  برای افراد دیابتی  را تا 10 سال افزایش دهند اما رانندگان مبتلا به دیابت قبل از نشستن پشت فرمان باید  با وسواس مقدار قند خون خود را مدیریت کنند.

موضوع  بسیار مهم در رانندگی افراد دیابتی ، اندازه گیری  مقدار قند خون قبل از  سوارشدن به اتومبیل و چنانچه مسیر رانندگی طولانی باشد هر دو ساعت یک بار بطور منظم است.

این افراد نباید خود را در معرض خطر قرار دهند و باید برای جلوگیری از هیپوگلایسمی با مشورت با  پزشک مقدار قند خون خود را درسطح  مناسبی  نگهدارند و عمداً با خوردن مقادیر زیادی مواد حاوی قند سبب افزایش مقدار قند خون خود نشوند که در اینصورت در معرض عوارض بالا بودن  قندخون  قرار می گیرند. از جمله علایم  هیپوگلایسمی می توان به تاری دید  وخستگی اشاره کرد که بخصوص درهنگام رانندگی می تواند  خطر آفرین باشد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/drivers-with-diabetes-need-to-monitor-blood-glucose-levels-94880380.html